Beste Markers,
De busverbindingen van en naar Marken (buslijn 111 en 610) functioneren al geruime tijd niet zoals dat hoort. Wij merken dat zelf en ontvangen veel klachten van bewoners. We brengen u graag op de hoogte van onze inspanningen om de situatie samen met EBS, de busmaatschappij, te verbeteren. Ook komen er wijzigingen in de dienstregeling aan, en doen wij een oproep aan Markers om naar elkaar uit te kijken nu we niet kunnen rekenen op een betrouwbare busverbinding.
Inspanningen Eilandraad en laatste stand van zaken
Wij voeren periodiek overleg met EBS. Door de huidige problemen en ontwikkelingen hebben we besloten dit vanaf nu vaker te doen dan voorheen, minimaal eens per maand.
Tijdens ons laatste overleg op maandag 7 oktober hebben wij duidelijk gemaakt dat de busuitval de spuigaten uitloopt. Soms vallen er wel drie tot vier bussen achter elkaar uit, waardoor mensen twee uur in de kou moeten staan wachten om van of naar hun werk te komen. EBS erkent ons probleem en is het met ons eens dat de bus veel te vaak uitvalt. Zij geven als reden hiervoor het aanhoudend personeelstekort. Ze zeggen actief bezig te zijn met het opleiden van nieuwe buschauffeurs, wat hopelijk voor verbetering zorgt.
Het gaat de Eilandraad echter te traag. Daarom hebben wij nogmaals benadrukt dat de inwoners van Marken afhankelijk zijn van deze busverbinding. Wij vinden dat deze verbinding voorrang moet krijgen boven andere bussen. Er zijn meerdere lijnen die naar of via Monnickendam rijden, maar slechts één lijn die doorrijdt naar Marken. We hebben EBS gevraagd prioriteit te geven aan onze verbinding, en zij hebben ons verzekerd dit intern nogmaals te bespreken.
Ook doen wij ons best om ervoor te zorgen dat er een bushokje geplaatst wordt bij de bushalte Grote Kerk (halte Grote Kerk-Zuid), in de richting van Marken. Dat is nu helemaal geen prettige plek om op de overstap te moeten wachten. Voor dit bushokje is de gemeente verantwoordelijk. Het is ons tot dusver niet gelukt om te zorgen dat dit hokje er ook echt komt, maar wij geven niet op.
Ook de Vervoersregio houdt EBS nauwlettend in de gaten en heeft al meerdere boetes uitgedeeld vanwege het hoge uitvalpercentage.
De Eilandraad doet wat zij kan, maar onze mogelijkheden zijn beperkt. We blijven in contact met EBS en zetten ons in voor een betrouwbare buslijn. We zijn dankbaar dat mensen hun klachten kenbaar blijven maken aan de Eilandraad. Blijf dat vooral doen. Wij nemen alle klachten, groot en klein, mee in ons overleg met EBS. Klachten kunnen worden gestuurd naar
Wijzigingen in de dienstregeling
Vanaf zondag 20 oktober 2024 zullen er wijzigingen plaatsvinden in de dienstregeling. Dit heeft geen invloed op buslijn 111 en 610, maar wel op aansluitende buslijnen. U kunt deze informatie hier vinden:
Samen staan we sterk
Als u vaststaat op Amsterdam Noord, overweeg dan om toch de bus naar Monnickendam te nemen. Vanaf daar zijn er vaak vriendelijke Markers die u het laatste stuk willen meenemen. En aan de Markers die met de auto reizen: ziet u een medebewoner bij een halte staan en is op de borden te lezen dat één of meerdere bussen vervallen? Vraag dan eens of ze mee willen rijden. Het wordt gewaardeerd!