Leden van de Jeugdraad Marken. Van links naar rechts: Selena Kamstra, Kelsey Appel, Cindy Uithuisje, Britt Peereboom en Kimberley Boes.
BUSVERVOER Verbinding tussen Marken en Amsterdam zal eind dit jaar flink verbeteren
Het busvervoer tussen Marken en Amsterdam gaat eind dit jaar flink verbeteren. Er komt een nieuwe rechtstreekse verbinding tussen het voormalige eiland en metrostation Noord, die de reistijd met twintig procent terugbrengt, en bovendien gaan er zowel doordeweeks als in het weekend nachtbussen rijden.
Stappen in Amsterdam wordt leuker en we zijn minder geld kwijt
Met name dat laatste is een verdienste van de Jeugdraad Marken, de jongerenafdeling van de Eilandraad. „Geweldig nieuws”, juicht Kelsey Appel van de Jeugdraad, die al sinds de oprichting in 2020 ijvert voor een nachtelijke openbaar vervoerverbinding met de hoofdstad. „Vanaf het begin heeft het hoog op ons wensenlijstje gestaan. Door middel van een enquête hebben we gepeild welke onderwerpen de jeugd op Marken bezighouden en het busvervoer werd daarin ontzettend vaak genoemd, vooral ook de komst van een nachtbus. Na onze oprichting zijn we ook meteen in gesprek gegaan met EBS en dat leidde toen al tot een klein succesje: de laatste bus op zaterdagavond vanaf station Noord in Amsterdam vertrok ruim een half uur later, om vijf over één.”
Hele nacht
Maar er zat nog veel meer in het vat, zo blijkt nu. Vanaf 10 december dit jaar, als de nieuwe dienstregeling ingaat, blijft de bus tussen station Noord en Marken de hele nacht rijden. Van maandag tot en met vrijdag rijdt nachtbus N11 één keer per uur en in het weekend twee keer per uur. Kelsey Appel: „Veel jongeren uit Marken gaan uit in Amsterdam. Als je met de bus gaat, moet je steeds de tijd in de gaten houden en je moet vaak alweer weg als het net leuk begint te worden. Wil je dat niet, dan kun je met een groepje een taxi nemen, maar dat kost echt heel veel geld. Stappen in Amsterdam wordt dus leuker en we zijn minder geld kwijt.”
Belangrijk voor inwoners en bezoekers van Marken is dat ook de huidige busverbinding tussen het eiland en de hoofdstad op de schop gaat. Nu rijdt lijn 315 tussen station Noord en Marken. De bus rijdt daarbij een rondje door de wijk Ringshemmen in Monnickendam via de Nieuwpoortslaan, de Lijnbaan en de Pierebaan om vanaf de kruising met de Bernhardlaan de weg naar Marken of Amsterdam te vervolgen. Dat rondje Monnickendam neemt zes minuten in beslag van de totaal dertig minuten die de reis duurt. Het rondje wordt alleen in de spits overgeslagen.
In december introduceert EBS de nieuwe lijn 111, een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Marken. Die bus stopt in Monnickendam aan de Bernhardlaan ter hoogte van de Grote Kerk en bij een nieuwe bushalte verderop aan de Bernhardlaan, vlakbij de brandweerkazerne. De 111 gaat in de spits vier keer per uur rijden en buiten de spits twee keer per uur. Lijn 315 rijdt vanaf dat moment alleen nog tussen Monnickendam en Amsterdam-Noord.
Overstapmogelijkheden
„Een hele verbetering”, vindt Appel. „Niet alleen voor jongeren, maar voor iedereen die met de bus tussen Marken en Amsterdam reist. Er komen goede overstapmogelijkheden voor wie toch nog verder met de 315 wil reizen, maar ook voor wie met lijn 103 naar Purmerend wil of met lijn 278 naar Amsterdam-Zuidoost. Daar zijn we heel blij mee.”
De komst van de nieuwe bushalte aan de Bernhardlaan is vorige week bekrachtigd met een officieel verkeersbesluit van de gemeente Waterland. „Met de komst van de nieuwe buslijn wordt het openbaar vervoer fijnmaziger en wordt de bereikbaarheid van Monnickendam en Marken aanzienlijk verbeterd”, luidt de argumentatie van het besluit: „Het stimuleren van duurzaam en inclusief vervoer is een regionale beleidsprioriteit en het is daarom gewenst om een extra nieuwe bushalte aan de Bernhardlaan te realiseren, ten westen van de brandweerkazerne, ter hoogte van het nieuwe appartementencomplex in aanbouw.”
Parkeerstrook
Op de plek van de nieuwe halte ligt nu nog een parkeerstrook, die deels gaat verdwijnen. In totaal worden acht parkeerplekken geschrapt. Volgens de gemeente is dat geen probleem omdat de parkeerplaatsen relatief weinig worden gebruikt; ze zijn slechts een kwart van de tijd bezet. Bovendien weegt volgens de gemeente het belang van goed openbaar vervoer zwaarder dan dat van parkeerplekken voor auto’s. Bewoners en bezoekers van de toekomstige appartementen kunnen straks parkeren op het eigen terrein van het complex. Bijkomende voordeel van een halte op de beoogde plek is dat ’de aanwezigheid van een bushalte een remmende werking heeft op de snelheid van het overige verkeer’, aldus de gemeente.
De nieuwe halte ligt niet ver van de halte Swaensborch aan de Pierebaan, waar reizigers eventueel kunnen overstappen op andere buslijnen. De bestaande halte Cornelis Dirkszlaan, verderop langs de route, is te ver verwijderd van die overstapmogelijkheid.
Van geel naar blauw
De huidige lijn 315 van en naar Marken is onderdeel van het zogenoemde R-Net. De R staat voor Randstad en de bussen in het netwerk zijn rood. Ze rijden tussen belangrijke knooppunten in de regio waar allerlei vormen van openbaar vervoer samenkomen. De bussen die geen onderdeel uitmaken van R-Net zijn geel. Dat gaat in december veranderen als naast het R-Netsysteem het nieuwe M-Net wordt geïntroduceerd.
Waar de M voor staat mag van EBS ’iedereen zelf bepalen’. Lijn 111 en nachtbus N11 worden onderdeel van het M-Net. De gele kleur wordt vervangen door blauw en de bussen krijgen hetzelfde comfort als die van het R-Net. Alle bussen worden bovendien elektrisch.