Toekomstig verkeersinfarct in regio Waterland

Toekomstig verkeersinfarct in regio Waterland

8600 extra woningen zonder infrastructuurinvesteringen

De regio Waterland staat aan de vooravond van een grootschalig verkeersinfarct door ambitieuze bouwplannen in Purmerend, Edam-Volendam en Waterland, zonder dat er significante investeringen in de infrastructuur worden gedaan. Hoewel de N247 bij Broek in Waterland op korte termijn enigszins wordt aangepast om de huidige verkeersdrukte te verlichten, houdt deze maatregel geen rekening met de verwachte bevolkingsgroei en de toename van verkeer in de regio.

Explosieve groei zonder infrastructuurvisie

De komende jaren worden in Purmerend 5.500 woningen gebouwd in de wijk Purmer, Edam-Volendam plant 1.100 woningen in Lange Weeren en in de gemeente Waterland worden nog eens 2.000 woningen verspreid over verschillende locaties gerealiseerd. Deze ontwikkelingen zullen tienduizenden extra inwoners naar de regio trekken, wat onvermijdelijk leidt tot een sterke toename van het autoverkeer.

Ondanks deze enorme groei blijft een integrale aanpak van de infrastructuur achterwege. De N247, de belangrijkste verkeersader in het gebied waar de woningen gaan komen, kampt nu al dagelijks met filevorming, vooral bij Broek in Waterland en op de route richting Amsterdam. De beperkte aanpassing bij Broek in Waterland is slechts een pleister op de wonde en biedt geen structurele oplossing voor de toekomstige verkeersproblemen.

Gevolgen voor mobiliteit en leefbaarheid

Het gebrek aan infrastructuurverbeteringen zal niet alleen leiden tot langere reistijden en meer files, maar ook tot verslechtering van de luchtkwaliteit en een verhoogde druk op het openbaar vervoer. De regio Waterland staat al bekend om zijn kwetsbare balans tussen mobiliteit en leefbaarheid, en zonder adequate maatregelen dreigt deze balans volledig verstoord te raken.

Oplossingen en oproep tot actie

Om een verkeersinfarct te voorkomen, is een forse investering in de infrastructuur noodzakelijk. Dit kan onder andere door:

  • Verdere verbreding en optimalisatie van de N247, met structurele maatregelen zoals extra rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen.
  • Investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer, zoals een snelle en betrouwbare busverbinding met Amsterdam en vrije busbanen.
  • Stimulering van alternatieve vervoersmiddelen zoals de fiets en deelvervoer, ondersteund door veilige en efficiënte fietsroutes.

De huidige bouwplannen in de regio Waterland zijn ambitieus en noodzakelijk om de woningcrisis aan te pakken, maar zonder bijbehorende infrastructuurverbeteringen worden ze een recept voor een gigantisch verkeersinfarct. Overheden en beleidsmakers moeten nu handelen om de mobiliteit en leefbaarheid van de regio te waarborgen.