Vragen van de fractie van JOUW Waterland aan het college van burgemeester en wethouders (ingezonden op 15 juli 2025) en beantwoording (182-115, 28 augustus 2025) daarvan door het college van burgemeester en wethouders.
Aanleiding
De cijfers onderbouwen het gevoel van de Markers dat de toeristenstroom toeneemt. De Eilandraad geeft aan dat er meer bezoekers naar het voormalig eiland komen dan in de topjaren voor de coronaperiode (huidige schatting 1 miljoen per jaar). Vooral de georganiseerde groepen, die met touroperators Marken bezoeken, nemen toe. De verwachting is dat door de entreeheffing bij de Zaanse Schans het aantal bussen enorm zal toenemen.
De groepen zorgen nu al voor overlast. Het Convenant Toerisme Marken heeft daarin maar een beperkte positieve invloed gehad. De reden is dat slechts één touroperator het convenant heeft ondertekend en een tweede allerlei voorwaarden stelt waar niet aan kan worden voldaan. Er wordt geschat dat er zo’n 350 touroperators zijn die Marken in hun programma opgenomen hebben en variërend van enkele malen per week tot eenmaal per jaar of minder de bestemming bezoeken.
De situatie rondom de busparkeerplekken en de kiss&ride-stroken met het ontbreken van toezicht en/of handhaving geven niet alleen overlast maar zorgen ook voor onveilige situaties voor zowel bewoners, bezoekers als bedrijven (wandelaars, fietsers, auto’s, vrachtverkeer dijkversterking en woningbouw, logistiek verkeer, OV) en kunnen hulpdiensten vertragen.
Om verdere overlast en onveilige situaties te voorkomen stellen we een proactieve aanpak voor en dat betekent vooruitdenken, sturen en beheersen c.q. begrenzen.
Om een beeld te krijgen stellen wij de volgende vragen:
Erkent u de zorgen van de inwoners van Marken over de mogelijke extra druk als touringcarbedrijven de Zaanse Schans mijden vanwege de entreeheffing?
Het college erkent de zorgen. Het is echter nog te vroeg om te constateren dat touringcarbedrijven de Zaanse Schans zullen mijden vanwege entreeheffing en er dus een grotere druk komt op Marken.
Erkent u dat het Convenant Toerisme Marken, waar al meer dan zes jaar aan wordt gewerkt niet het juiste instrument is om de overlast van touringcars en de georganiseerde groepen te voorkomen?
Het convenant is in oktober 2023 geëvalueerd en in oktober 2024 verlengd. Het convenant biedt handvatten om samen met de Eilandraad en touroperators de leefbaarheid op Marken voor haar inwoners te waarborgen. Wel stelt het college vast dat het noodzakelijk is de belanghebbenden aan te spreken op de naleving van de gemaakte afspraken.
Aanleiding
Inkomsten toeristenbelasting: in de begroting 2024 wordt er gesproken over een verwachte belastingheffing van € 808.000,00 en uiteindelijk geeft de jaarrekening € 1.000.000,00 aan:
Hoeveel van deze parkeerbelasting zijn geïnd via de heffingen op Marken?
De door u genoemde inkomsten is (nacht)toeristenbelasting en geen parkeerbelasting. De parkeerbelasting was begroot op € 388.000,-. De realisatie van de inkomsten was € 336.000,-. Deze inkomsten zijn allemaal geïnd op Marken.
Is er binnen het antwoord op vraag 3 onderscheid te maken tussen de parkeervergunningen die door de Markers worden aangeschaft en de inkomsten van parkeerheffing op het parkeerterrein van Marken?
De inkomsten uit parkeerheffingen staan los van de inkomsten uit parkeerbelasting. De opbrengsten uit leges voor parkeervoorzieningen bedragen € 14.335,-. Een deel van dit bedrag is afkomstig van parkeervergunningen die door de Markers zijn aangevraagd. Het is echter niet mogelijk om de omvang van dit deel afzonderlijk te specificeren.
Is het zo dat bezoekers die per bus/touringcar Marken aandoen, waarvan de bus/touringcar niet parkeert, geen toeristenbelasting betalen?
Bussen en touringcars betalen geen toeristenbelasting. Zij dienen alleen parkeergeld te voldoen wanneer zij hun bus of touringcar parkeren.
Is het zo dat er touroperators zijn die afspraken met de gemeente hebben om jaarlijks een bedrag te betalen, zodat zij geen parkeerheffing hoeven te betalen als zij hun bus/touringcar op Marken parkeren?
Er zijn geen afspraken tussen de gemeente en touroperators die jaarlijks hun parkeerbelasting zouden afkopen.
Is het zo dat er een verordening is dat bus/touroperators 30 minuten kunnen parkeren op Marken om hun gasten in- en uit te laden zonder dat zij parkeerheffing betalen?
Er zijn twee parkeergelegenheden op Marken aan de Kruisbaakweg waar een bus mag staan voor maximaal 15 minuten om klanten in- en uit te laden zonder dat zij hiervoor parkeergeld verschuldigd zijn. Van een verordening hiervoor is geen sprake.
Wat zijn de afspraken rondom de rol en taak van de huidige gastvrouw op Marken met betrekking tot de bus/touroperators die Marken bezoeken?
Het takenpakket van de gastvrouw bestaat uit:
- informatie geven over toeristische mogelijkheden op Marken;
- de wens tot het respecteren van privacy en de gebruiken van Marker inwoners kenbaar maakt aan bezoekers;
- bezoekers informeren over de afspraken in het convenant Toerisme Marken;
- de uitvoering van deze functie zoveel als mogelijk blijven waarborgen gedurende het toeristenseizoen (ca. maart-oktober);
- aanspreekpunt voor toeristen;
- aanspreekpunt voor chauffeurs (van touringcars);
- aanspreekpunt bij parkeerproblemen en deze meldt bij de gemeente;
- aanspreekpunt bij problemen met het openbaar toilet in het object;
- meldpunt bij toeristische overlast;
- eventuele klachten van die overlast inventariseren en registreren;